Marerittkjøkkenet som ble reddet – Steins historie
Når drømmen blir et mareritt…
Jeg hadde spart lenge til nytt kjøkken og valgte et av de „store” kjente firmaene som alle har hørt om (vil ikke henge dem ut med navn, men de har butikker overalt). Tenkte at med et slikt merke kunne jeg ikke gå feil. Der tok jeg skikkelig feil.
Problemene startet allerede da kjøkkenet ble levert. Flere av skapene stemte rett og slett ikke med målene vi hadde bestilt! En 80 cm bred benkeplate var plutselig blitt 60 cm, og et hjørneskap passet ikke i hjørnet vårt. Og for å gjøre det hele komplett – monteringsjobben var under enhver kritikk.
Skapene hang skeivt (jeg kunne legge en kule på benken og se den trille), frontene hadde synlige skader, og listene passet ikke i det hele tatt. Det så ut som om monteringsteamet hadde hatt ekstremt dårlig tid eller rett og slett ikke visste hva de gjorde.
Kundeservice? Glem det
Jeg ringte selvsagt til firmaet med en gang, men ble bare sendt rundt i telefonkø etter telefonkø. Når jeg ENDELIG fikk snakke med noen, fikk jeg høre at „dette må dokumenteres” og „vi må sende noen på befaring”. Det tok tre uker før noen i det hele tatt gadd å komme og se!
Og beskjeden? „Vi kan fikse dette om ca 3-4 måneder, vi har mange saker i kø.”
Hallo?? Vi er en familie på fire, med et kjøkken som ikke fungerer! Barna mine spiste frokostblanding på stuebordet i ukevis!
ASK System – redningen
Det var naboen min som tipset meg om ASK System, selv om jeg først var skeptisk til å kontakte et annet firma. Men jeg var desperat.
Jeg sendte noen bilder på kvelden, fikk en sms med beskjed at «Vi kommer i morgen» og allerede dagen etter banket det på døra. En fyr som het Janek fra ASK System stod der, klar for befaring! Han hørte på klagesangen min, målte og kikket, og nikket forståelsesfullt.
„Dette kan vi fikse,” sa han. „Men det er ikke bare monteringen som er problemet. Flere av disse skapene har feil dimensjoner. De stemmer ikke med standard mål engang.”
Det viste seg at ikke bare var skapene montert elendig, men de var produsert med feil mål! Hvordan er det mulig av et „premium” kjøkkenfirma??
Janek forklarte at de måtte tilpasse og delvis lage om noen av skapene, spesielt hjørneskapet og underskapet til vasken som var helt feil.
Fra katastrofe til drømmekjøkken
To og en halv uke senere (de sa to uker, men det ble noen dagers forsinkelse pga en syk ansatt – sånt skjer) kom montørene fra ASK.
Jeg har aldri sett folk jobbe så grundig. De demonterte det meste, rettet opp konstruksjonen, tilpasset skapene så de faktisk PASSET i kjøkkenet mitt, og fikset de verste skapdørene som hadde skader.
Det som imponerte meg mest var at de faktisk laget et helt nytt hjørneskap på stedet!! Og de lagde en tilpasset løsning for underskapene så alt passet perfekt med benkeplaten.
Og så ryddige de var! Da de dro, var kjøkkenet mitt ikke bare reparert – det var faktisk BEDRE enn det var ment å være i utgangspunktet.
Oppfølging som faktisk betyr noe
En uke senere fikk jeg en SMS (!) fra en ansatt i Ask System som lurte på om alt fungerte som det skulle. Jeg hadde oppdaget at en av skuffene gikk litt tregt, og nevnte det nærmest i forbifarten.
Dagen etter stod en av gutta på døra igjen(!) og fikset skuffen på 10 minutter. Sånn skal det være!
Jeg anbefaler ASK System til ALLE jeg kjenner nå. De reddet ikke bare kjøkkenet mitt, men behandlet meg med respekt hele veien. Det at de er villige til å rette opp andres feil sier ALT om hvor profesjonelle de er.
Takk, ASK System. Dere har en kunde for livet i meg.
Stein Johansen november 2024, Oslo
PS: Forresten – kaffen smakte ekstra godt på det nye kjøkkenet!